Kantatie 67

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun


67

Kantatie 67 Kaskinen-Seinäjoki, 109 km



Pohjakartta Maanmittauslaitos

Reittikartta

Tiekuvaus 0067.png

Geometriaa

Tien Mutkaisuusprofiili

Suunnanmuutoksia alle 30°/km 94 km 85 %
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km 10 km 9 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 6 km 6 %

Border

Kuvaus

Kantatie 67 on hyvälaatuinen tie, joka on tärkeä tavarankuljetusten väylä Pohjanmaan rannikon ja sisämaan välillä. Seinäjoelta tie jatkuu valtatienä 19 kohti Uusikaarlepyytä.

'

Historiaa

Vuonna 1938 nimettiin Kristiinankaupungista Kurikan, Seinäjoen ja Lapuan kautta Uuteenkaarlepyyhyn kulkeva sisämaareitti kantatieksi 67.

Kantatie 67 ja valtatie 8 kohtasivat kahdesti. Pohjoisempi kohtauspiste oli Uusikaarlepyyssä. Taloudellinen kartta 1950

Tietä uusittiin 1960-luvulta alkaen 1980-luvulle asti valtatietasoiseksi. Tässä yhteydessä vuonna 1971 tien eteläpää oikaistiin Teuvan Perälästä suoraan valtatielle 8 Närpiön Vitbergetiin. Sieltä tie jatkui uutena maantienä 667 Kaskisiin. Perälästä Myrkyn ja Tiukan kautta Kristiinankaupunkiin kulkenut osuus jäi maanteiksi 665 ja 6651; 665 on nykyisin 6650.

Kantatie 67 vuonna 1938
Kaskisten ja Kristiinankaupungin seutu vuonna 1938

Tien pohjoispäässä valtatien 8 oikaisun valmistuttua 1960-luvun lopulla kantatie 67 katkaistiin päättymään uudelle valtatielle Ytterjepossa ja Uusikaarlepyy jäi näin ilman valta- ja kantateitä. Vanha tie sai ensin numeron 7276 ja myöhemmin parannustöiden jälkeen numeron 749.

Marttilan silta Seinäjoen läntisellä sisääntulotiellä. Silta jäi pullonkaulaksi ja se korvattiin vuonna 1980 valmistuneella uudella sillalla.
Kaskisten-Kristiinankaupungin seutu; Fennia-kartasto 1979

Tietä on Seinäjoen kohdalla oikaistu ja parannettu useaan otteeseen. Koillisen suunnan sisääntuloa on oikaistu jo 1960-luvulla ja suuntaa on jatkettu länteen 1970-luvulla. Läntisen suunnan sisääntulo on uudelleen rakennettu 5,5 kilometrin osalta ja valmistunut vuonna 1993.

Vuoden 1996 numerointiuudistuksessa valtatie 19 siirtyi kokonaan uuteen paikkaan, kun kantatie 64 Jalasjärveltä Seinäjoelle ja kantatie 67 Seinäjoelta Ytterjeppoon muutettiin valtatieksi 19. Tie 64 katosi kokonaan maailmankartalta, koska osuus Seinäjoki-Ylistaro muuttui valtatieksi 18. Kantatien 67 Seinäjoen ja Vitbergetin välinen osuus säilytti numeronsa ja kantatien numerointia jatkettiin 15 kilometriä Kaskisiin asti muuttaen numero 667 numeroksi 67.

Seinäjoen ja Nurmon välinen osuus valtatietä 19 palasi kantatieksi 67 vuonna 2017, kun Seinäjoen itäinen ohitustie valmistui ja siitä tehtiin valtatien 19 reitti.