Polkutiet ja polut
Polkutie oli aiemmin Lapille tunnusomainen tieluokka. Niiden merkitys varsin harvan maantieverkon täydentäjänä oli merkittävä. Aikaisempi tielaki määritteli polun seuraavasti polun "jalan, ratsain tai polkupyörällä tapahtuvaa liikennettä varten tarkoitetuksi tieksi". Kuitenkin 1970-luvun lopulle tultaessa 60 prosenttia TVL:n hoidossa olleista polkuteistä oli autolla ajettavassa kunnossa ympäri vuoden. Tämän takia laki polkuteiden osalta nähtiin vanhentuneeksi ja myös polkuteiden suunnitteluun ja rakentamiseen liittyvä normisto oli puutteellinen.
Polkuteiden historia lakimielessä ulottuu vuoteen 1918, jolloin nuoreen itsenäiseen Suomeen syntyi ensimmäinen tielaki. Tielaki mainitsi jalan ja ratsain kulkevia tarkoitetut polkutiet.
Vuonna 1928 Pohjois-Suomen tieolojen kehittämistä pohtinut Branderin komitea jätti mietinnön, jossa ehdotettiin rakennettavan yli 1200 kilometriä polku- ja erämaateitä. Tämä oli toinen merkittävä virstanpylväs polkuteiden kehittämisessä. Polkuteiden määrä lisääntyikin nopeasti 1950-luvulle asti. Vuosikymmenen puolivälissä saavutettiin huippu, 1657 kilometriä. Sen jälkeen tärkeimpiä polkuteitä ruvettiin muuttamaan autolla kuljettaviksi maanteiksi. Vuonna 1960 polkuteiden pituus oli enää 1202 kilometriä. Vuonna 1970 näistä jo yli 500 kilometriä oli autolla ajettavia. Toisaalta jalankuljettavat polut menettivät merkitystään ja jäivät vaille tarvittavaa kunnossapitoa.
Polkutiekysymykseen haluttiin saada ratkaisu. Vuonna 1979 valmistui ehdotus Lapin polkutiepolitiikaksi. Siinä osa teistä nähtiin tarpeettomina, osan muuttaminen maantieksi nähtiin tarpeelliseksi ja myös luetteloon lisättiin uusia yhteyksiä.
Aika ajoi kuitenkin polkuteiden ohitse. 1990-luvun tiereformin aikaan suurin osa tärkeistä polkuteistä oli muutettu osaksi maantieverkkoa, joko sellaisenaan tai parannettuna. 2000-luvulle tultaessa pääosa polkuteistä oli lakkautettu. Viimeisiä polkuteihin liittyviä hankkeita oli Saarikosken-Raittijärven polun 52004 kunnostaminen käyttäen pitkospuiden runkorakenteena käytöstä poistettuja puhelinpylväitä. Tästä ratkaisusta istuttiin hallintotuomioistuimissa korkeinta hallinto-oikeutta myöden. KHO salli puiden käyttämisen, koska se katsoi puut jätteen sijaan rakennusmateriaaliksi.
Vuoden 1979 ehdotuksessa oli inventaario vuoden 1978 alussa käytössä polkuteistä ja poluista. Nämä tiedot on poimittu alla olevaan taulukkoon. Jako on melko selvä: Lähes kaikki polkutiet on muutettu maanteiksi; Sevettijärven tie nykyisin peräti kantatieksi. Sen sijaan jalkapatikkapolkujen ylläpidosta tieviranomaiset ovat pyristelleet eroon melko tyystin. Osa poluista on lakkautettu siksi, että reitille on tullut korvaava väylä.
Muutamaa polkua on esitetty rakennettavaksi maantieksi tieverkon täydentämiseksi. Näistä Nunnanen-Lisma ja Kuttura-Repojoki on hylätty paliskuntien vastustuksen takia. Yli-Kyrön ja Siepin välinen tie taas olisi halkonut Pallas-Ounastunturin kansallispuistoa
Taulukossa on mainittu kunkin tien kohdalla yhteyden nykytilanne. Pituustiedot ovat peräisin vuoden 1979 suunnitelman yhteenvedosta ja ne eräiltä osin ovat epäilyksenalaisia.
Tyyppi | Reitti | Pituus km | Nykytilanne (2023) |
---|---|---|---|
Polkutie | Ylikyrö-Vuontisjärvi | 2,7 | Yhdystie 19830 |
Polkutie | Kuttanen-Kultima | 10,0 | Yhdystie 19880 |
Polkutie | Palojärvi-Näkkälä | 13,8 | Yhdystie 19993 |
Polkutie | Sonkamuotka-Saivomuotka | 6,1 | Yhdystie 19987 |
Polkutie | Peltovuoma-Ketomella | 14,6 | Seututie 957 |
Polkutie | Ketomella-Raattama | 20,2 | Seututie 957 |
Polkutie | Tepasto-Raattama | 29,6 | Yhdystie 9562 |
Polkutie | Hanhimaa-Pokka | 34,5 | Seututie 955 |
Polkutie | Pokka-Kaalimaa | 5,7 | Yhdystie 19767 |
Polkutie | Harjuvaara-Saittajoki | 10,0 | Yhdystie 19873 Harjuvaara-Saitajoki-Käkijänkkä 21,2 km |
Polkutie | Hannukainen-Kotarova | 16,0 | Yhdystie 9404 |
Polkutie | Repojoki-Lisma | 20,3 | Yhdystie 19995 |
Polkutie | Kaamanen-Sevettijärvi-Näätämö | 127,0 | Kantatie 92 |
Polkutie | Ahvenjärven poroaitatie | 4,7 | Yhdystie 19565 |
Polkutie | Paksumaa-Saamutjärvi-Iinattijärvi | 28,9 | Yksityistie |
Polkutie | Skalluvaaran poroaitatie | 8,5 | Yhdystie 19566 |
Polkutie | Nuorgam-Pulmankijärvi | 18,5 | Yhdystie 19999 |
Polkutie | Rovisuvanto-Utsjoki | 95,3 | Seututie 970 |
Polkutie | Karigasniemi-Angeli | 68,6 | Yhdystie 9704 |
Polkutie | Riutula-Angeli | 42,0 | Yhdystie 9553 |
Polkutie | Ailigaan poroaitatie | 3,7 | Yhdystie 19750 |
Polkutie | Kakslauttanen-Kiilopää | 6,4 | Yhdystie 9695 |
Polkutie | Tankavaara-Purnumukka | 4,0 | Yhdystie 19794 |
Polkutie | Luosto-Pyhäjärvi | 21,3 | Seututie 962 |
Polkutie | Värriö-Seitajärvi | 13,6 | Yhdystie 19905 |
Polkutie | Martti-Lattuna-Sokli | 58,1 | Yhdystie 9671 |
Polku | Saarikoski-Namakkajärvi-Rommavuoma(Raittijärvi) | 36,0 | Lakkautettu valtion polkuna |
Polku | Karesuvanto-Syväjärvi-Hirvasvuopio | 49,0 | Lakkautettu valtion polkuna |
Polku | Kultima-Leppäjärvi | 20,0 | Lakkautettu valtion polkuna |
Polku | Hetta-Näkkälä-Norjan raja | 39,5 | Lakkautettu, korvaava yhteys Palojärvi-Näkkälä yhdystie 19993 |
Polku | Pokka-Lisma | 24,1 | Lakkautettu, korvaava yhteys Repojoki-Lisma yhdystie 19995 |
Polku | Kittilä-Särkelä-Ylläsjärvi | 30,0 | Lakkautettu, korvaava yhteys kantatie 80 |
Polku | Hanhimaa-Kiistala | 10,0 | Yhdystie 9554 |
Polku | Kuttura-Repojoki | 37,1 | Lakkautettu. Tiehanke keskeytetty ympäristösyistä 2009 |
Polku | Iijärvi-Kitinlompolo | 5,3 | Lakkautettu valtion polkuna |
Polku | Jalo-Järvenpää-Pakanajoki | 50,0 | Yhdystie 19563 4,8 km, loput lakkautettu |
Polku | Purnumukka-Kuttura | 28,9 | Lakkautettu, korvaava yhteys Kakslauttanen-Kuttura yhdystie 9694 |
Polku | Saittajoki-Ahmapalo | 10,5 | Yhdystie 19873 |
Polku | Aavasaksan jalankulkutie | 1,1 | Yhdystie 9332 |
Polku | Nunnanen-Lisma | 47,8 | Lakkautettu valtion polkuna |
Polku | Sieppi-Ylikyrö | 14,5 | Lakkautettu valtion polkuna |
Polku | Pikkupoikela-Pokka | 65,0 | Lakkautettu valtion polkuna |